Selecteer een pagina

Twitter is het medium om ideeën en informatie te delen. Een account is zo gemaakt, maar dan… Hoe ga je om met je eigen content en content van anderen? Hoe optimaliseer je je tweets? En hoe breng je orde in de chaos van Twitterberichten? Vandaag geven we je de eerste Twitter tips, volgende week gevolgd door nog meer Twitter advies!

Twitter zowel voor B2C als B2B

Twitter werd opgericht in 2006 en is sindsdien een heel mooi medium voor zowel persoonlijk als bedrijfsmatig gebruik. Twitter wordt omschreven als een microwebblog waarbij korte berichten worden geblogd (microblogs) als een instant message. Deze microblogs verschijnen in de tijdlijn van volgers en worden snel weer overspoeld door nieuwe tweets. De kunst is om met deze korte berichten een groot publiek te bereiken door middel van tweets met een hoge informatiewaarde, originele content of een hoog entertainmentgehalte.

Waar Facebook voor bedrijven vooral waarde heeft voor businness to consumers comunnicatie en LinkedIn vooral to business to bussiness interactie, is Twitter zeer geschikt gebleken voor beide. Uit een onderzoek door Market Probe International (mei 2013) bleek ook nog dat:

  • 72% van mensen sneller geneigd is om producten of diensten af te nemen van bedrijven die hij of zij volgde of interactie mee had op Twitter.
  • 82% sneller geneigd is om een MKB-bedrijf aan te bevelen als hij of zij dat bedrijf volgde op het Twitter.
  • 86% aangaf dat zij sneller een MKB-bedrijf benaderen als een vriend het op Twitter heeft aanbevolen.

Twitter is dus een ideaal medium om relaties op te bouwen met klanten, nieuwe klanten vergaren en boven ook de plek om feedback over huidige of potentiele diensten/producten te vergaren.

Tip 1: Bedenk wat jouw bedrijf te bieden heeft op Twitter

Zoals geldt voor alle sociale media, bedenk goed of het gebruik van Twitter toegevoegde waarde heeft voor jouw bedrijf. Twitter is een medium waar de gebruiker zoekt naar actuele informatie, entertainment en nieuwe contacten. Bovendien is het een publiek netwerk waarbij alle berichten openbaar zijn voor iedereen. De communicatie en beleving zijn daarom heel anders dan op bijvoorbeeld Facebook dat vooral een vriendennetwerk is.

Kortom, probeer eerst te bedenken wat je insteek zal zijn op dit sociale medium en wat jij haar gebruikers eventueel te bieden hebt. Een twitteraccount opzetten om er een extra sociaal medium bij te hebben, omdat ieder bedrijf het heeft of omdat het goed is voor Google, zijn geen goede redenen als je er niets op te bieden hebt. Heb jij als bedrijf informatie waar gebruikers naar op zoek zijn, zit je in een branche waar je humor kunt koppelen aan berichten of kan Twitter misschien het medium zijn waar jij jouw klantenservice aan koppelt? Dan kan Twitter wel eens een geschikt medium zijn voor jouw bedrijf.

Tip 2: Zorg dat jouw bedrijf dagelijks aanwezig is op Twitter

Twitter is een realtime informatienetwerk. Dit betekent dat berichten slechts enkele secondes na het plaatsen automatisch worden getoond. Het laatste nieuws, de nieuwste meningen en ideeen zijn dus altijd voorhanden. Voor jouw bedrijf houdt dat in dat een volger verwacht dat je ook altijd aanwezig bent. Zorg daarom dat je dagelijks tweet en dat je altijd binnen 24 uur reageert op een vraag of reactie van je volger. Plaats daarnaast ook geen nieuws van een week geleden, dit zal op Twitter alweer geschiedenis zijn. Voorkom ook onjuistheden in je tweets, want je kunt een tweet wel verwijderen, maar dan heeft hij inmiddels al in de tijdlijn van je volgers gestaan. Op fouten zul je worden aangesproken en het kan zelfs uitlopen tot een hype, zoals Yolanthe Sneijder-Cabau overkwam. Zij plaatste in een onhandige actie een foto van Thailand bij een tweet over Ibiza. Dit foutje werd opgepikt door vele tweeps (mensen op twitter) en resulteerde in een trending topic waarbij velen onder de hashtag #yolanthetweet een tweet plaatsten met hun locatie en een verkeerde foto.

Yolanthe tweet

Tip 3: Afwisselende content

Zorg voor een goede afwisseling tussen tweets en retweets: deel unieke content, maar kijk ook om je heen. Op een sociaal medium als Twitter is interactie belangrijk. Door in te gaan op content van anderen toon je interesse. Dit kan door iemand te citeren, door een reactie te geven of een bericht te retweeten. Bedenk dat citaties en reacties onder jouw naam verschijnen en retweets onder de naam van een ander. Als de laatste tien tweets allemaal van jou afkomstig waren, dan wordt het weer eens tijd voor een retweet. Overdrijf het echter niet met retweets, zorg ook voor voldoende eigen content.

Plaats daarnaast ook niet alleen maar links naar je site. Deze zijn uiteraard uitermate belangrijk, maar ook hier geldt: bewaak een goede balans. Het gebruik van Twitter enkel als een promotietool wordt je niet in dank afgenomen. Bovendien creeer je daarmee weinig interactie. Wissel af met af en toe een leuke quote, een weetje of een mooie foto. Of stel een vraag een je volgers. Twitter is ook een geweldig medium om input van je klanten te vergaren.

Tip 4: Gebruik een linkverkorter

Een tweet bestaat uit slechts 140 tekens. Het is dus altijd puzzelen om alles wat je wilt zeggen in 1 tweet te verwoorden. Vooral als je ook een link en foto wilt toevoegen, blijven er weinig tekens over. Een oplossing hiervoor was de linkverkorter. Hiermee wordt een link korter gemaakt, zodat er in een tweet minder tekens verbruikt worden. Een van de bekendste linkverkorters is Bitly. Het werkt heel eenvoudig: de link die je aan je tweet toe wil voegen, voer je in op bit.ly waarna er een verkorte link uitrolt. Twitter heeft deze truc echter inmiddels door, dus je tweet blijft helaas het aantal tekens van de oorspronkelijke link rekenen.

Het gebruik van een linkverkorter brengt wel nog steeds drie andere voordelen met zich mee. Ten eerste kun je een gedeelte van de URL zelf invullen. Kies bijvoorbeeld voor een woord dat nieuwsgierig maakt of mensen duidelijk maakt waar de link naartoe leidt. Hierdoor zullen mensen er sneller op klikken. Ten tweede is een korte URL overzichtelijker en een derde voordeel is dat je inzicht krijgt in statistieken. Bitly laat je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen er op jouw link geklikt hebben, op welke dag, hoe laat en vanuit welk land. Aan de hand van deze gegevens kun je werken aan het optimaliseren van je tweets.

Tip 5: De voordelen van twitterlijsten

In tegenstelling tot Facebook filtert Twitter geen berichten. Het gevolg is dat er constant nieuwe berichten in je nieuwsoverzicht verschijnen, een informatiestroom die moeilijk bij te houden is. Wil je meer overzicht creeren? Dan raden we je aan om Twitterlijsten te gebruiken. Bij het aanmaken van een Twitterlijst bepaal je zelf de naam en kun je vervolgens kiezen of je de lijst openbaar wil maken of af wil schermen. Scherm je de lijst af, dan heb alleen jij toegang tot deze lijst. Kies je voor openbaar, dan is het voor iedereen mogelijk om deze lijst in te zien en te volgen. Door de mensen die je volgt te categoriseren, kun je de tweets eruit filteren die voor jou het belangrijkste zijn. Efficient en overzichtelijk.

Nog een groot voordeel van de Twitterlijsten is, dat je accounts kunt volgen zonder dat ze bij jouw volgaantal worden opgeteld. Een goede balans tussen het aantal volgers en het aantal mensen dat jij zelf volgt is erg belangrijk. Het is op Twitter nooit aantrekkelijk om meer mensen te volgen dan het aantal dat jou volgt. Zijn er toch accounts van mensen of bedrijven die je graag wilt blijven volgen, zonder dat ze jou terugvolgen? Voeg ze dan toe aan een van je lijsten.

Wij gaan graag met jou de interactie aan! Tot Twitters? @minturnnl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!