Selecteer een pagina

In dit artikel gaan we in op de waarde van Pinterest voor bedrijven. Wat biedt dit sociale medium? Wat kan je ermee als bedrijf? Wat zijn de voordelen van Pinterest?

Wat is Pinterest?

Pinterest is een sociaal medium dat momenteel ongeveer 600.000 Nederlandse gebruikers kent en enorm in opkomst is. Hoewel het misschien lijkt op het zoveelste sociale medium, biedt Pinterest toch heel andere mogelijkheden dan de rest. Dit medium is puur visueel gericht, wat betekent dat je als bedrijf gevraagd wordt om je merkidentiteit in beelden neer te zetten. Het doel is om anderen hiermee te inspireren en jouw eigen stijl te tonen of zelfs verder te ontwikkelen. Laat zien wat jou als bedrijf bezig houdt en fascineert.

Hoe werkt Pinterest?

Waar het bij Pinterest om draait is het pinnen van pins. Een pin is een afbeelding of video die je met behulp van de pin it-knop van een website af kunt halen. Vervolgens plaats je deze pin op een van de door jouw aangemaakte borden, alsof je een foto met een punaise op een prikbord prikt. Met de naam van het bord bepaal je het onderwerp waaraan de pins relateren die je erin plaatst. Door het volgen van borden kun je nieuwe dingen op een gemakkelijke en visuele manier ontdekken.

Waarom vindt men Pinterest leuk?

Pinterest is een fijne manier om inspiratie op te doen. Je kunt er onder meer mooie foto’s vinden, lekkere recepten en producten die jou aanspreken. Wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar een oplossing voor die lege muur thuis, vind je op Pinterest genoeg ideeen. Andersom kun je ook mooie interieuraccessoires die je op internet tegen komt, weer pinnen op je eigen bord dat je ‘Ideeen voor de muur’ genoemd hebt. Pinterest slaat de link behorende bij de accessoires op zodat je het makkelijk weer terug kunt vinden, mocht je besluiten het te kopen.

Waarom is Pinterest handig voor bedrijven?

Als bedrijf kun je beginnen met het pinnen van eigen producten op een openbaar bord. Op deze manier breng je de merkidentiteit van jouw bedrijf over in beeldtaal. Met afbeeldingen van producten speel je goed in op de behoefte van de consument om visuele informatie tot zich te nemen. Biedt hen de inspiratie die ze zoeken en laat tegelijk zien dat jouw bedrijf op de hoogte is van de nieuwste trends. Wanneer je pins anderen aanspreken en deze vaak ‘gerepind’ worden, ontstaat er een soort sneeuwbaleffect. Dit zal waarschijnlijk ook het verkeer naar jouw website verhogen. Naast meer verkeer en hopelijk een hogere verkoop als gevolg, werk je met Pinterest ook aan een beter imago en het vergroten van je naamsbekendheid.

Het doel van Pinterest is echter geen eenrichtingsverkeer, dus laat je zelf ook inspireren door pins en borden van anderen. Probeer in contact te komen met je doelgroep en wie weet brengen zij jou ook op nieuwe ideeen voor nieuwe producten of diensten. Er zijn voldoende voorbeelden van bedrijven waarvan de omzet zelfs is gestegen dankzij Pinterest. Lees een van de succesverhalen hier:
nl.business.pinterest.com/case-study-etsy.

Wat kan je nog meer met Pinterest?

Ook kun je als organisatie Pinterest inschakelen voor het brainstormen over onderwerpen. Maak bijvoorbeeld een bord voor of met een klant, zodat je projecten kunt delen. Indien je kiest voor een ‘verborgen bord’, kunnen alleen de door jouw geselecteerde mensen het bord zien.

Overigens is Pinterest niet alleen handig voor B2C, maar ook voor B2B organisaties. Door op de pins van andere bedrijven of bloggers te reageren, kun je jezelf in de schijnwerpers spelen en wellicht potentiĆ«le klanten vinden. Daarnaast kun je ook een relatie opbouwen met collega’s in het werkveld en gebruik maken van elkaars netwerk.

Let wel: begin geen Pinterest-account om er maar een extra sociaal medium bij te hebben. Vraag jezelf af of het gebruik van Pinterest voldoende zal toevoegen aan de communicatiemix van jouw bedrijf en of het genoeg oplevert in verhouding tot de tijd die je eraan kwijt bent. Maar ook of je de gebruikers van Pinterest voldoende te bieden hebt om volgers te genereren. Bedenk hierbij ook dat (nog) ongeveer driekwart van de gebruikers vrouwelijk is.

Aanmelden Pinterest

Je kunt je gratis registreren via de site www.pinterest.com. Daarna kun je prikborden maken, waar je nieuwe pins op kunt pinnen. Om foto’s en filmpjes van websites op je prikbord te zetten, kun je de Pin It button installeren. Ook kun je deze video van Frankwatching bekijken. Hierin wordt nog eens uitgelegd wat Pinterest precies is, hoe je een profiel begint en waarom Pinterest handig is voor bedrijven:
www.youtube.com/watch?v=jwa0v2tQX3U#t=171.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Deze website maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies. Meer informatie vind je in onze privacyverklaring