Selecteer een pagina

Twitter is het medium om ideeen en informatie te delen. Een account is zo gemaakt, maar dan… Hoe ga je om met je eigen content en content van anderen? Hoe optimaliseer je je tweets? Vorige week hebben we de eerste vijf Twitter tips met je gedeeld. Vandaag het vervolg daarop!

Tip 6: Volgers krijgen

Wanneer je een Twitteraccount gestart bent, hoop je uiteraard op veel volgers. Het is wellicht verleidelijk om ervoor te betalen, er zijn immers genoeg sites die duizenden volgers aanbieden in ruil voor geld. Dit is echter een no-go. Verwacht ook niet dat je ook maar een reactie of retweet zult ontvangen van deze accounts. En dat is nou juist wat je als bedrijf graag wil: relevante volgers waarmee je de interactie aan kunt gaan. Hoe krijg je dan relevante volgers? Laat mensen allereerst weten dat je op Twitter zit. Denk aan het plaatsen van een Twittericoon op je website, het e-mailen van contacten, Twitter opnemen in je e-mailhandtekening en promotie op andere social media. Maak duidelijk wat de meerwaarde van je Twitteraccount is, zodat mensen een reden hebben om je te volgen.

Zorg er vervolgens voor dat je dagelijks actief bent op Twitter. Zoek interactie, vooral met mensen die in jouw vakgebied werkzaam zijn. Door berichten van andere te replyen en retweeten wordt jouw bereik groter en vergroot je de kans op nieuwe volgers. Daarnaast kun je natuurlijk mensen gaan volgen in de hoop dat ze jou terugvolgen. Doe dit niet random, bepaal eerst of die mensen een eventuele interesse in jouw bedrijf of organisatie kunnen hebben. Je kunt bijvoorbeeld volgers van een concurrent of een gerelateerde organisatie volgen. Let er hierbij wel op dat je geen vijfhonderd mensen per dag gaat volgen. Twitter kan je hiervoor een waarschuwing geven, gevolgd door een ban. Als derde kun je hashtags toevoegen aan je tweets en deelnemen aan trending topics, meer hierover bij tip 7.

Tip 7: Speel in op hashtags en trending topics

Met een hashtag kun je een onderwerp markeren. De truc is om een onderwerp te markeren waar veel op gezocht wordt. Op die manier is de kans twee keer zo groot dat je bericht geretweet wordt. Pas hashtags echter niet te vaak toe. Wissel tweets met en zonder hashtags af en gebruik maximaal drie hashtags per tweet. Een site die je helpt bij het vinden van populaire hashtags waar dan ook ter wereld isĀ www.trendsmap.com. Daarnaast is het handig om veelvoorkomende hashtags binnen het vakgebied van jouw bedrijf te achterhalen en deze te gebruiken. Heb je de smaak te pakken dan kun je ook zelf een hashtag bedenken, bijvoorbeeld voor een actie of aanbieding van jouw bedrijf. Zo help je jouw business ‘viraal’ te worden. Overigens is het niet altijd duidelijk waar een hashtag voor staat. Op www.tagdef.com kun je de betekenis van veel hashtags achterhalen.

Twitter tips trends

De trending topics ‘du moment’ vind je links op je Twitterpagina onder het kopje ‘Trends’. Trends worden voor je gepersonaliseerd op basis van je locatie en de accounts die je volgt. Als je hier op in kunt haken, is de kans op interactie groot. Blijf wel bij jezelf en meng je niet in trending topics waar jouw bedrijf geen affiniteit mee heeft. Houd je ook ver van politieke en religieuze discussies.

Tip 8: Vind een balans tussen persoonlijke communicatie & professionaliteit

Twitter is een zeer persoonlijk medium, ondanks dat je vooral met onbekende mensen communiceert. Bedrijven die persoonlijk actief zijn op Twitter worden als betrouwbaarder ervaren door (potentiele) klanten. Het is daarom het medium om een relatie op te bouwen met mensen die je voorheen nooit kende en jou niet kenden. Een goede balans tussen informele en professionele tweets is dan ook van belang. Een mooi voorbeeld is het Twitteraccount van ABN AMRO. Wanneer zij een vraag van iemand krijgen, wordt het antwoord daarop afgesloten met een dakje en een naam, bijvoorbeeld “^Lieke”, om aan te geven wie de vraag behandeld heeft. Dat maakt de tweet ineens een stuk persoonlijker waardoor je bedrijf meer bereikbaar wordt. Overdrijf het echt echter niet, tweet bijvoorbeeld niet met ‘ik’, maar met je bedrijfsnaam of ‘wij’ als persoonsvorm. Je kunt altijd ook een persoonlijk account opzetten met je eigen naam en sommige van die tweets retweeten.

Blijf ook professioneel wanneer je een vervelende tweet krijgt. Reageer altijd begripvol door bijvoorbeeld te zeggen dat je het jammer vindt dat hij of zij teleurgesteld is en kijk hoe je diegene tegemoet kunt komen.

Tip 9: Tweet correct, weloverwogen & don’t…

Controleer je tweets op formulering en spelling. Professionaliteit straal je als bedrijf ook uit met foutloos geschreven tweets. Gebruik daarnaast geen CAPSLOCK, waarmee je schreeuwerig overkomt, en tweet niet alles wat op je hart ligt. Twitter is geen uitlaatklep voor al je frustraties en zeker niet op een zakelijk account. Daarbij is het ook belangrijk om eenrichtingsverkeer uit de weg te gaan. Stuur dus niet een continue stroom van (herhalende) tweets de wereld in, maar reageer ook op tweets van anderen of op reacties.

Als je informatie van een ander gebruikt, controleer dan ook of je de bron vermeld hebt door naam en/of link te vermelden. Andersom zou jij dit ook op prijs stellen! Nog een laatste don’t, gebruik geen unfollowers programmaatje waardoor er automatisch tweets op je account worden geplaatst van mensen die je ontvolgd hebben. Dit staat uiterst onprofessioneel en is bovendien zeer irritant voor je volgers. Toch verbaast het ons hoe vaak dit wel wordt gebruikt.

Tip 10: Koppel geen social media

Wellicht heb je wel eens gezien dat iemand zijn of haar Twitter aan Facebook gekoppeld had. Wanneer hij of zij dan iets postte op Twitter, verscheen dit bericht automatisch ook op Facebook. Waarom zou je deze persoon nog op beide social media volgen, als er toch hetzelfde gepost wordt? Houd daarnaast in het achterhoofd dat Twitter en Facebook compleet andere media zijn. Twitterfans zijn ook vaak andere type mensen dan Facebookfans en het kan behoorlijk irritant voor hen zijn om constant Facebookberichten op Twitter tegen te komen.

Zoals we al eerder noemden bij tip 6: zorg dus dat je social media zich van elkaar onderscheiden en pas de berichten per medium aan. Bij Twitter heb je te maken met een maximaal aantal tekens terwijl hier bij Facebook geen sprake van is en zo heeft elk medium haar eigenschappen. Verwijzen van medium naar medium mag, maar doe dit met mate.

Wij gaan graag met jou de interactie aan! Heb je nog een aanvulling op onze Twittertips? Laat het ons graag weten @minturnnl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!