fbpx
Selecteer een pagina

De gloednieuwe website voor Jillz Kinderdagverblijf in Amstelveen voorziet ouders van informatie, GGD rapporten, sfeervolle foto’s, een mooie impressievideo en een uitgebreid aanmeldformulier.

 

Hoe de website opdracht tot stand kwam

6 jaar geleden bouwden we de eerste WordPress website voor de huiselijke kinderopvang van Jillz Kinderdagverblijf in Amstelveen.

Bij mijn eerste bezoek in 2013 zag ik al dat dit een bijzondere onderneming was. Aandacht voor elk kind, altijd een extra leidster op de groep, een ijzersterk beleid én praktijk voor persoonlijke ontwikkeling en een ontzettend mooie locatie.

Zo bijzonder dat de onderneemster dit jaar werd gevraagd om uit te breiden naar een 2e locatie in een basisschool. En die locatie opende zijn deuren met de start van het schooljaar in september.

Nieuwe locatie, nieuwe website!

Bij de uitbreiding hoorde ook een nieuwe website en wij kregen de opdracht om deze te bouwen. Opnieuw in WordPress, maar met een look & feel die past bij de groeiende organisatie.

Tegelijkertijd met de opening van de deuren van de 2e locatie, introduceerden we de nieuwe website aan alle nieuwe en huidige ouders.

 

Website ontwikkeling: hoe het proces verliep

Ik neem je graag mee in ons website ontwikkelingsproces.

Tijdens onze meeting bleek dat de onderneemster nog zeer tevreden met haar huidige website was en daar ook nog steeds zeer positieve reacties van nieuwe ouders op ontving. Ook had ze ondertussen behoorlijk leren werken in de site, dus het moest een WordPress blijven. En vooral het plaatsen van blogs wat ze elke week doet moest hetzelfde blijven. Gelukkig is dat geen probleem binnen WordPress.

 

Uit de meeting destilleerden we de volgende uitgangspunten voor ons project:

1.

Wens van klant: De nieuwe website diende eenzelfde uitstraling te behouden als de huidige site.

Onze oplossing: We kozen voor een levendige en vrolijke layout die veel ruimte liet voor het gebruik van kleuren en speelse elementen.

Tik of hover met je muis op de afbeelding

2.

Wens van klant: Eenzelfde uitstraling betekende ook veel gebruik en variatie van kleuren.

Onze oplossing: Zonder de website om te toveren in een kleuroverdonderend circus, kozen we voor een aantal vaste kleurelementen.

Als hoofdkleur gingen we voor een diepgele tint. Een kleur die staat voor warmte, positiviteit en openheid. De rechterkolom onder de header kreeg deze tint als achtergrondkleur op iedere pagina. Ook de fontkleur van de subtitels in de header werden geel. De links werden geel. Het menu op mobiel werd geel. En om voor overall consistentie weer te eindigen met de diepgele tint, kreeg de onderbalk onder de footer het diepgeel mee als achtergrondkleur.

Mobiel menu met CTA
Mobiel menu met CTA

Voor de gewenste variatie in kleur hadden we ten eerste prachtige kleurrijke foto’s. Een tweede subtiele kleurtoevoeging waren de sectietitels in een variatie aan kleurtinten. In lange pagina’s lieten we halverwege een uitgelichte sectie met een 1/2 blauwe kolom onderscheid maken.

Als laatste was de wens om de lichtblauwe tint van het geschilderde huisje in de tuin van het kinderdagverblijf terug te zien in de website. Deze kleur pasten we toe als rustige footerachtergrond, zichtbaar onderaan elke pagina.

 

3.

Wens van klant: Het herkenbare brand element, de vlinder diende terug te komen.

Onze oplossing: Om de vlinder te behouden, maar toch naadloos binnen het nieuwe design te laten vallen, besloten we de vlinder in verkleinde vorm te laten terugkomen als icon boven de kopjes in elke gecentreerde sectie op de pagina’s.

Brand elementen op een website
Brand elementen laten terugkomen op een website

 

4.

Wens van klant: De huidige tekstuele content was nog in goede staat en kon overgenomen worden.

Onze oplossing: Wij namen de pagina content exact over zoals het was, maar goten het in de totaal vernieuwde layout.

En binnen de content controleerden we de externe links, pasten die aan waar nodig, en voegden in de tekst hier en daar een contentaanpassing toe over de nieuwe groep. Bijvoorbeeld over de tarieven, openingstijden, dagindeling, type groep, et cetera.

Ook verbeterden we de interne linking (een belangrijke ranking factor in Google’s algoritme) sterk door gerelateerde linkbuttons en Call to Actions te plaatsen op iedere pagina.

Interne linking met button
Interne linking met button

 

5.

Wens van klant: In de loop der tijd was er veel aandacht ontwikkeld voor groen & natuur binnen het beleid en de praktijk. Dit mocht meer naar voren komen in de nieuwe website.

Onze oplossing: We besloten dit groene karakter al direct op de homepagina above the fold te integreren met een ‘buitenfoto’ in de header op de homepage. Bij binnenkomst op de website krijgt de bezoeker direct een indruk van de sfeer en het karakter van dit kinderdagverblijf. Direct onder header volgt een introductie met als H2 titel ‘groene kinderopvang’ en een paragraaf over hoe dit groene beleid in de praktijk wordt toegepast.

 

6.

Wens van klant: Er diende uiteraard een nieuwe pagina te komen met heldere uitleg van de 2 locaties.

Onze oplossing: Hiervoor ontwikkelden we de Locaties pagina, waarbij we de adres- en contactgegevens, het beleid en het type groep uitlichtten voor beide locaties. En natuurlijk plaatsten we er ook een aantal leuke sfeerfoto’s van beide locaties bij. Bekijk de Locaties pagina.

 

7.

Wens van klant: Het aanmeldformulier diende exact hetzelfde overgezet te worden, maar met optie voor het kiezen van locatie erbij.

Onze oplossing: We bouwden het formulier exact na met Contact Form 7, maar goten het in een aantrekkelijk gestyled jasje met behulp van wat CSS styling. En voegden een keuzeoptie toe voor de gewenste locatie. Daarnaast plaatsten we de aanmeldpagina direct in het menu met een lekker opvallende call to action button.

call to action button in menu
Call to action button in menu

 

8.

Wens van klant: Met de groeiende onderneming wilde zij ook haar communicatiekanalen uitbreiden. Naast blogs, Facebook en mailings opende ze een Instagram account.

Onze oplossing: We voegden daarom naast Facebook natuurlijk ook een koppeling naar instagram toe op de website.

 

Obstakels in het ontwikkelingstraject

Zoals elk website ontwikkelingstraject kende ook dit project de nodige obstakels. Dit waren de grootste 3:

 

1.

Obstakel: De foto’s van de huidige website waren verouderd en de kwaliteit en resolutie van de foto’s doorstond de tand des tijds niet voldoende meer.

Onze oplossing: Ik bezocht de kinderopvang met een professionele fotograaf om prachtige foto’s en een heel gave impressievideo te schieten. Bekijk hieronder de video en een aantal leuke foto’s van de fotoshoot.

 

2.

Obstakel: In 6 jaar tijd had de onderneemster meer dan 300 blogs geschreven. Deze blogs inclusief de bijbehorende foto’s wilden we natuurlijk graag meenemen naar de nieuwe site.

Onze oplossing: Dit bleek geen gemakkelijke opdracht. Het zou moeten werken met de standaard WordPress functie exporteren en importeren, maar dit lukte niet. Na veel navraag in WordPress Communities waar wij deel van zijn en eindeloos gegoogle ontdekten we na 6 uur zweten waar het misging en konden de blogs uiteindelijk netjes overbrengen.

Bovendien kon de onderneemster direct weer starten met bloggen, zodra we alles netjes afgerond hadden. Het blogsysteem werkt namelijk exact hetzelfde als voorheen. Ook weten hoe je het beste blogt in WordPress? Bekijk mijn Checklist Blogs Toevoegen in WordPress!

 

3.

Obstakel: de pagina’s op de oude site waren voorzien van seo-beschrijvingen. Jillz doet het – dankzij onze seo-werkzaamheden 6 jaar geleden én een korte SEO cursus vorige jaar – enorm goed in Google met een nummer 1 positie op o.a. keyword kinderdagverblijf Amstelveen. Belangrijk was dus om deze positie zo goed mogelijk te bewaken. En dat kan nog wel eens lastig zijn met de lancering van een nieuwe website.

Onze oplossing: Naast het bouwen van de nieuwe pagina’s, voegden we alle bestaande SEO titels en beschrijvingen toe. Waar nodig pasten we deze aan met nieuwe informatie.

Samen met het behouden van haar blogs en het opnieuw aanmelden en laten indexeren van de site bij Google Search Console, minimaliseerden we de negatieve impact van een nieuwe website op de ranking.

 

Google snippet
Google snippet van Jillz Kinderdagverblijf
Op moment van schrijven op positie 2 op keyword Kinderdagverblijf Amstelveen

 

Dé BIG WordPress Clean-Up

Na afronding en goedkeuring van de website konden we starten met wat we graag ‘de grote WordPress Clean-Up’ noemen. Een zeer belangrijk onderdeel van een website bouwen dat wij erg serieus nemen, maar menig websitebouwer nog wel eens wil overslaan.. weten we uit ervaring. In het kort, we werkten onze clean-up list af, ruimden de rommel op die we tijdens de bouw maakten en zetten dán pas alles netjes in werking.

 

De WordPress Clean-Up bevatte o.a. de volgende stappen:

  • Ongebruikte foto’s uit de mediabibliotheek verwijderen
  • Voorbeeldblogs weggooien
  • Oude conceptpagina’s verwijderen
  • Responsive & browsercheck, is de website toegankelijk?
  • Formulieren check: werken ze en komen ze aan?
  • Admin labels toegevoegen aan de modules van de page builder, zodat de klant in de backend alles makkelijk kan vinden bij het aanpassen van een pagina.
  • Onze revisies (al onze opgeslagen wijzigingen in de site) weggegooid zodat de site zo licht en netjes mogelijk is.
  • Back-up van de oude site maken.
  • Website verhuizen van ontwikkeldomein naar werkelijk domein.
  • SSL controleren
  • Beveiliging geïnstalleerd en de nodige veiligheidsinstellingen uitgevoerd op de nieuwe website vanuit het Security Pack dat onze klant afneemt om haar website veilig te houden.
  • Opnieuw laten indexeren door Google, daarmee wordt hopelijk de nieuwe site sneller opgepakt.

 

Resultaat nieuwe WordPress website

Je kunt de website bekijken en zelf je oordeel vellen! www.jillzkinderdagverblijf.nl

 

De klant is super tevreden!

Het is heel mooi geworden, ook de foto’s zien er heel goed uit! Super blij mee, dank je wel voor je enorme inzet! Het resultaat mag er zijn. En een leuke tekst voor de ouders heb je geschreven. Ik ben heel benieuwd naar de reacties! Nogmaals hartelijk dank!

En ook in de zoekmachine gaat het hartstikke goed:

De website schommelt nu 2 weken na de lancering tussen positie 1 en 2 op het belangrijkste keyword focus kinderdagverblijf Amstelveen. Ook stromen de aanmeldingen voor de nieuwe locatie binnen.

Wat een resultaten! Wij zijn meer dan tevreden en erg trots op dit project.

We wensen Jillz Kinderdagverblijf enorm veel plezier en succes met de nieuwe locatie van deze zeer bijzondere onderneming en feliciteren haar met deze mijlpaal én nieuwe website! ♥️

 

Nieuwsgierig..
..of wij jou ook kunnen helpen met een nieuwe én succesvolle website? Of misschien wel jouw huidige website kunnen verbeteren? Sure, we got this! Stuur me een appje via de groene button of mail naar stephanie@minturn.nl en je krijgt een GRATIS first base evaluatie van jouw online situatie!

Minturn WhatsApp
Minturn WhatsApp

Deze website maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies. Meer informatie vind je in onze privacyverklaring